Afişlerin görsel ve işlevsel olarak incelenmesi
Künye
Alaman, Ş.N. (2014). Afişlerin görsel ve işlevsel olarak incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Afiş; bir bilgiyi bir haberi, bir duyuruyu herkese iletebilmek için uygulanan; resimli ya da resimsiz bir metin içeren, basılı veya el yazması olarak kullanılan kitle iletişim araçlarından biridir.Afişin amacı bir anlam iletmek olduğu için, afiş bir sanat ürünü olarak ve aynı zamanda anlam bütünü olarak algılanmaktadır. Afiş kodlanmış biçim ve söz parçacıkları ile görüntü öğelerini kullanarak hedef kitlesine ulaşmaktadır. Afişin tasarım süreci söz konusu öğeleri kullanarak en etkili biçimde anlama ulaşma sürecidir. Bu sürecin etkili, kalıcı estetik ve ikna edici olabilmesinin yöntemlerini tartışan kuramlar olduğu gibi tasarlanmış bir afişin anlam bütününü çözümlemesine ilişkin de çeşitli anlamlandırma kuramları vardır.Bu çalışmamda Türkiye' deki ve Dünya'daki afiş tasarımlarını görsel ve işlevsel olarak incelenmesini ele aldım. İlk olarak afişin tanımı, afişin amacı, afişin işlevleri ve gerekliliği üzerinde durdum. Daha sonra afiş çeşitleri, afişin tarihi, afiş tasarımında uygulanan teknikler, afiş tasarımında dikkat edilmesi gereken ilkeler, afişte değerlendirme kriterleri başlıkları ile incelememi sürdürdüm. Ayrıca Türkiye'deki ve Dünya'daki başarılı afiş sanatçılarının çalışmalarını inceledim.