Empirical Analysis of Crisis Management Practices in Tourism Enterprises in Terms of Organizational Learning
Özet
Bu çalışmada, işletmelerde kriz yönetimi uygulamalarının örgütsel öğrenme üzerindeki etkileri açısından ampirik olarak analizinin yapılması amaçlanmıştır. Türkiye'deki otel işletmelerinin, yaşadıkları krizlere nasıl tepki verdikleri, ne tür önlemler aldıkları ve krizlerin işletme operasyonu ve performansı için öğretici özelliklerinin olup olmadığının tespit edilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca, konuyla ilgili literatüre katkı sağlanması, bu alanda yapılacak olan araştırmalara ve işletmecilere rehberlik edecek önerilerin sunulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 2014 (Ekim) yılı verileri dikkate a lınarak, kıyı otelciliğinde en fazla işletme belgeli beş yıldızlı otelin, yatak kapasitesinin ve oda sayısının bulunduğu şeh ir olan Antalya ve şehir otelciliğinde en fazla beş yıldızlı otele, yatağa ve oda sayısına sahip İstanbul araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Bu çalışmanın birer turizm işletmesi olan otel işletmeleri üzerinde yapılmasına turizm sektörünün dünya ekonomisi üzerindeki etkisi göz önünde bulundurularak karar verilmiştir. Bu çalışmada, otel işletmelerindeki kriz yönetimi uygulamalarının ö rgütsel öğrenme üzerindeki etkilerinin a mp irik olarak analizinin yapılması amaçlanmıştır. Üç bölümden oluşan bu araştırmanın, birinci ve ikinci bölümünde kapsamlı bir literatür taraması yapılmış; işletmelerde kriz yönetimi kavramı incelenerek, turizm işlet meleri üzerindeki uygulamalar ele alınmıştır. Araştırmanın son bölümü ise, hipotezlerin test ve analiz edilmesine ilişkin bilgileri içermektedir. Yapılan anketler sonucunda elde edilen veriler, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) ve LISREL (LInear Structural RELationships) programında analiz edilmiştir. Fak törler ve ölçek ler arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda işletmelerde kriz yönetimi uygulamalarının, örgütsel öğrenmeyi pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to empirically analyze the crisis management practices of tourism enterprises in terms of their effects on organizational learning. It is aimed to determine the ways that the hotels in Turk ey respond to previous crisis, what k ind of precautions were tak en and whether these crises had taught anything regarding the operation and performance of the enterprise. It is also aimed to contribute to related literature and to offer suggestions that will guide businesses and future studies. Within this context, tak ing account of 2016 (October) data of the Ministry of Culture and Tourism of Turk ey, Antalya, which embodies most certified 5 -star hotels, and highest bed capacity and number of rooms in resort category, and Istanbul, which embodies most certified 5-star hotels, and highest bed capacity and number of rooms in urban hotels category, are included within the scope of this study. It's decided to conduct this study on ho tels, considering the effects of tourism industry on world economy. In this study, it is aimed to empirically analyze the crisis management practices of tourism enterprises in terms of their effects on organizational learning. It is aimed to determine the ways that the hotels in Turk ey respond to previous crisis, what k ind of precautions were tak en and whether these crises had taught anything regarding the operation and performance of the enterprise. A comprehensive literature review was conducted in the first and second part of this three-part study; The concept of crisis management in the enterprises was examined and the applications on tourism enterprises were discussed. The last part of the study contains information on testing and analyzing hypotheses. The data obtained as a result of the questionnaires were analyzed in SPSS (Statistical Pack age for Social Sciences) and LISREL (LInear Structural RELationshi p s) program. A Pearson Correlation analysis was conducted to examine the relationship between facto rs and scales. As a result of the study, the results of the crisis management practices in the enterprises affecting the organizational learning positively have been reached.
Kaynak
Business and Management Studies: An International JournalCilt
5Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpRd01UYzFOUT09https://hdl.handle.net/20.500.12294/2296
http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v5i1.98