Spor Haberleri Örneğinde Yazılı Basında Duygusal Zeka Sunumu
Künye
Oğuzhan Börekçi, Ü . (2013). Spor Haberleri Örneğinde Yazılı Basında Duygusal Zeka Sunumu . İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi , 2 (3) , 13-34 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/isauicder/issue/31608/357297Özet
21. yüzyılda insanların sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel gelişmeler hakkındaki en önemli enformasyon kaynağı medyadır. Medyanın toplumu eğitme, eğlendirme, bilgilendirme ve kamuoyu oluşturma gibi işlevleri bulunmaktadır. Bununla birlikte medya, söz konusu işlevlerini yerine getirirken toplumu yönlendirebilmektedir.Yukarıdaki işlevleriyle dikkat çeken medyanın, toplumsal hayatta oldukça önemli bir yeri bulunması nedeniyle medya mesajları birçok açıdan ele alınmaktadır. Bunlardan biri de duygusal zeka olgusunun medyada nasıl yer aldığıdır. İnsanların birbirleriyle uyum sağlamasına yardımcı olan beceriler olarak tanımlanabilecek duygusal zeka, “Kişisel Yeterlilik” ve “Sosyal Yeterlilik” gibi iki ana kavramdan oluşmaktadır. Bunlardan hareketle çalışmada yazılı basında yer alan spor haberlerinde; söz konusu kavramların nasıl yer aldığı ve futbol takımlarının duygusal zeka kullanımının nasıl sunulduğu araştırılmaktadır. Çalışmada basında, futbol takımları hakkında yapılan haberlerde, bazı takımların duygusal zeka kullanımında “başarılı”, bazılarının ise “başarısız” olduğu yönünde sunumların bulunduğu; böylece basının hedef kitlesini yönlendirdiği varsayılmaktadır. Buradan hareketleHürriyet Gazetesi’nin spor haberleri, “Beşiktaş – Galatasaray” (2 Mart 2008), “Beşiktaş- Fenerbahçe” (29 Mart 2008), “Galatasaray-Fenerbahçe” (27 Nisan 2008) derbi maçları çerçevesinde çözümlenmiştir. Çözümlemeler gazetenin, 1 Mart 2008- 8 Mart 2008, 28 Mart 2008 - 3 Nisan 2008, 26 Nisan 2008 - 3 Mayıs 2008 tarihleri arasındaki yayınlarını kapsamaktadır. Çalışmada, spor haberleri duygusal zeka’nın iki ana kavramı kapsamında yer alan “Kendiyle İlgili Farkındalık” (duygusal farkındalık, kendini değerlendirme, özgüven), “Duyguları Yönetebilme” (kendini kontrol, güvenirlik, uyum yeteneği), “Motivasyon”(başarı güdüsü, bağlılık, iyimserlik) “Empati”, “Sosyal Beceriler” (iletişim, etki yaratma ve etkileme, çatışma yönetimi, ekip çalışmasına yatkınlık, gücün farkında olmak) unsurları bağlamında niceliksel içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda araştırma varsayımının doğrulandığı tespit edilmiştir.
Kaynak
İletişim Çalışmaları DergisiCilt
2Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/isauicder/issue/31608/357297https://hdl.handle.net/20.500.12294/2632