Türk Silahlı Kuvvetlerinin Uygulamaları Bağlamında Anadili Türkçe Olmayanlara Türkçe Öğretimi
Künye
Taştekin, A. (2016). Türk Silahlı Kuvvetlerinin Uygulamaları Bağlamında Ana Dili Türkçe Olmayanlara Türkçe Öğretimi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 171-183.Özet
Türk Silahlı Kuvvetlerinin yabancılara Türkçe öğretme faaliyetinin tarihi süreci henüz tam olarak tespit edilme miştir. Ancak Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan sonra bilinen ilk Misafir Askerî Personel (MAP)’e Türkçe
eğitimi, “24 Nisan 1933 tarih ve 14234 sayılı, Gazi Mustafa Kemal imzalı kararnamede, Suudi Arabistan Hükü meti’nin “Türkiye Harp ve Tayyare Mektepleri”ne öğrenci göndermek istemesi üzerine alınan kabul kararı” ile
başladığı kabul edilmektedir. TSK’deki ATOTÖ etkinliğinde, “Seçmeci (Eklektik) Yöntem”in uygulandığı, Türkçe nin öğretiminde, dört dil becerisine (okuma, yazma, anlama, konuşma) imkânlar ölçüsünde yeterli zaman ayrıldığı
ve dört temel beceriye de aynı derecede önem verildiği gözlenmiştir. TSK’nin örnek uygulamalarından bilim dün yasının haberdar olmasını sağlamak maksadıyla, ulusal ve uluslararası çalıştaylara “Türkçenin mesleğe yönelik
öğretimi”, “Ana dili Türkçe olmayan yetişkinlere belirli bir amaca yönelik Türkçe öğretimi” vb. konuların da dahil
edilmesinin yararlı olacağı değerlendirilmektedir. MAP’a Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde göreceli
olarak kimi sorunlar mevcuttur. Bu sorunların alınan ilave tedbirlerle çözülmeye çalışıldığı, ilk defa 2005 yılında
uygulanan TAS sınavlarına göre yurt dışından kursiyer seçiminin, Türkçe Tekâmül Kursunun kalitesine olumlu
katkı sağladığı tespit edilmiştir. Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda yaşanan sıkıntıların tespiti için deneysel
araştırmaların sayısının artırılmasına yönelik önlemler alınmalıdır. Öğretim programları uzman kişilerce hazır lanmalı ve güncellenecek program için kurulacak çalışma gruplarına TSK’den de personel dâhil edilmelidir