Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Bir Yöntem Denemesi1
Künye
Taştekin, Ali. "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Bir Yöntem Denemesi1." International Journal of Languages’ Education and Teaching.Özet
Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi faaliyetinin önemi son zamanlarda artmıştır. Bu eğitim, Türkiye’de ve pek
çok yabancı ülkede sivil ve askerî kurumlarda verilmektedir. Türk Silahlı kuvvetleri bünyesindeki okul ve
kurumlarda yabancı askerî personele verilen Türkçe eğitiminin kalitesi bir hayli yüksektir. Bu kalitenin elde
edilmesinde, uygulanan yöntem ve tekniklerin nitelikli olmasının yanında, üretilen teknoloji tabanlı öğretim
materyallerinin de etkisi olmuştur. “Görsel Cümle Yöntemi” adını verdiğimiz yöntem, yıllarca süren tecrübelerin
ışığında şekillenmiştir. Bu yöntem, ana dili Türkçe olmayan yetişkin yabancılara Türkçe öğretiminde çok etkili bir
araçtır. Çünkü bu teknikle; her yaş ve seviyeden öğrencinin yararlanabileceği, sıkılmadan dersi takip edebileceği
bir ortam sunulmaktadır. Ayrıca dört dil becerisini de geliştirmeye imkân veren bu yöntem, farklı hazır
bulunuşluk düzeyindeki öğrencilerden meydana gelen dersliklerde kolayca kullanılabilmektedir. Türkiye’de
yabancılara Türkçe öğretiminin adı; “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi” değil, “Ana Dili Türkçe Olmayanlara
Türkçe Öğretimi” olmalıdır. Zira Türkiye’de Türkçe yabancı dil değildir. Bu etkinlik, yabancılar için “yerinde dil
eğitimi” kapsamında değerlendirilmelidir. Ortak iletişim aracı olmadan, ölçünlü bir program sürdürmek çok
zordur. Hazır bulunuşluk düzeyleri çok farklı öğrencilerden oluşan sınıf/kısımlarda tümevarım ve tümdengelim
modelleri öğrenicilerin bir kısmını dersten koparmakta, öğretim etkinliği vasat düzeye göre yürütülmektedir. Oysa
“Görsel Cümle Yöntemi”nde, cümleden başlayarak iki yönlü (hem tümevarım hem de tümdengelim) bilgi ve beceri
kazandırıldığından, tüm öğrenicilerin ilgisini canlı tutmak mümkün olmaktadır.