Customer Segmentation Based on Self-Organizing Maps: A Case Study on Airline Passengers
Citation
YELMEN, İ., ÜSTEBAY, S., & Zontul, M. (2020). Customer Segmentation Based on Self-Organizing Maps: A Case Study on Airline Passengers. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 13(2), 227-233.Abstract
Müşteri segmentasyonu, ortak özelliklere dayanan bir müşteri gruplama
modelidir ve şirketlerin müşteri memnuniyeti ile doğrudan ilişkilidir.
Müşteriyi daha iyi tanıyarak doğru müşteriye doğru yöntemlerle erişim
sağlar. Rekabetçi bir pazardaki değişikliklerle başa çıkmak, havayolu
şirketlerinin müşteri segmentasyonlarını yeniden tanımlamaları gerektiği
anlamına gelir; bu da sosyal demografiden tüm seyahat deneyimini ve
havayollarının her temas noktasında teslim şeklini kapsayan daha karmaşık
bir davranışçı yaklaşıma dönüşür. Bu makalede, bir uçak bileti satış verileri
kullanılarak bir müşteri segmentasyonu gerçekleştirilmiş ve müşteri
sadakati ve müşteri iadesi gibi iki konsepte odaklanmıştır. Benzer satış
eğilimlerine sahip müşteriler kendi kendini düzenleyen haritalar yöntemi
kullanılarak kümelenmiş ve toplam 15 küme elde edilmiştir. Satın alma
eğilimlerinde en yüksek getiri küme 2’de, minimum getiri ise küme 6’da
elde edilmiştir. Sadakat oranı ise %38 olarak hesaplanmış olup, en sadık
müşteri profilinin küme 12’de olduğu görülmüştür.