İNSAN KAYNAKLARI UYGULAMALARINDAN DUYULAN MEMNUNİYETİN İŞE YABANCILAŞMA ÜZERİNDEKİ ETKİSİNDE YÖNETİCİYE GÜVENİN ARACI ROLÜ
Künye
Hatipoğlu, Z., Akduman, G., & Demir, B. (2019). İnsan Kaynakları Uygulamalarında Duyulan Memnuniyetin İşe Yabancılaşma Üzerindeki Etkisinde Yöneticiye Güvenin Aracı Rolü.Özet
Bu çalışmanın amacı insan kaynakları uygulamalarındanduyulan memnuniyetin işe yabancılaşma üzerindeki etkisini ve buetkide yöneticiye güvenin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmamızda,olasılığa dayalı olmayan ve herkesi örneğe dahil edilebilme imkanısağladığı için çok yaygın kullanılan kolayda örnekleme yöntemi tercihedilmiştir. Kolayda örnekleme yöntemiyle çevrimiçi olarak ulaşılan 176çalışana uygulanan anket formlarının tamamı örnekleme dahiledilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler doğrultusunda; insankaynakları uygulamalarından duyulan memnuniyetin artmasınınyöneticiye güveni olumlu yönde etkilediği, yöneticiye güvenin artması ileişe yabancılaşmanın azaldığı, insan kaynakları uygulamalarındanduyulan memnuniyet arttıkça işe yabancılaşma düzeyinin azaldığıancak insan kaynakları uygulamalarından duyulan memnuniyet ile işeyabancılaşma ilişkisi arasında yöneticiye güvenin aracılık etkisiolmadığı sonucuna ulaşılmıştır. İnsan kaynakları uygulamaları ile ilgilimemnuniyet ve yöneticiye güven ayrı ayrı değerlendirildiğinde, her ikiside işe yabancılaşmayı azaltıcı etkiye sahiptir. Demografik özelliklerdikkate alındığında öne çıkan bazı bulgular ise; evli işgörenlerinyöneticiye güvenlerinin bekar işgörenlerden daha fazla olduğu, Y kuşağıişgörenlerin insan kaynakları uygulamalarından duyduklarımemnuniyetin ve yöneticiye güven düzeylerinin X kuşağı işgörenlerdendaha yüksek olduğu, ön lisans düzeyinde öğrenim gören işgörenlerinyöneticiye güven puanlarının, lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenimgören işgörenlerin puanlarından daha yüksek olduğu ve kıdem arttıkça yöneticiye güvenin azaldığı ancak işe yabancılaşmanın arttığıdır. Ayrıcainsan kaynakları uygulamaları ile ilgili memnuniyet yöneticiye güveniartırmakta ve işgörenlerin İK memnuniyeti yüksek olduğunda zatendüşük olan işe yabancılaşma düzeyi yöneticiye duyulan güvenin yüksekolmasından etkilenmemektedir.