Van Depremini Yaşayan Tıp Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Depremin Uzun Dönem Etkileri
Künye
Çetin Dağlı, S., Tunalı Çokluk, S., Sert, A., & Yüksel, A. (2018). Van Depremini Yaşayan Tıp Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Depremin Uzun Dönem Etkileri.Özet
Amaç: Bu çalıĢmanın amacı, 2011 Van depremini
yaĢayan, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi
öğrencilerinde depremin yol açtığı eğitim ve sağlık
sorunlarını belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tiptedir. ÇalıĢma Van
depremini yaĢayan 210 öğrenciye yapılmıĢtır. 23 soruluk
anket uygulanmıĢtır. Veri analizleri SPSS 22.0’da yapılmıĢ,
istatistiksel analizlerde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare ve
Fisher’in kesin testi kullanılmıĢ, p değerinin 0,05’in
altında olması anlamlı kabul edilmiĢtir.
Bulgular: ÇalıĢmaya katılanların %70,6’sı erkek, %29,4’ü
kadındır. Katılımcıların %50,5’i oturduğu yerin az hasar,
%30,4’ü ağır hasar gördüğünü belirtmiĢtir. Katılımcıların
%2,8’i depremden sonra psikolojik problemler yaĢadığını,
%18,3’ü herhangi bir bağımlılık ve %36,5’inde herhangi
bir korku geliĢtirdiğini belirtmiĢtir. Öğrencilerin %76,9’u
deprem nedenli eğitimlerinde aksama yaĢamıĢ, %10,6’sı
eğitimine ara vermiĢ, %3,8’i eğitimine baĢka bir tıp
fakültesinde devam etmiĢ, %27,3’ü okul baĢarısında düĢüĢ
olduğunu belirtmiĢtir. Kız öğrencilerin eğitimlerinde
aksama ve okul baĢarısında düĢüĢ erkek öğrencilere göre
anlamlı olarak fazla bulunmuĢtur (sırası ile p=0,01,
p=0,04). Deprem sonrası maddi sıkıntı yaĢayan
öğrencilerin okul baĢarısındaki düĢüĢ, maddi sıkıntı
yaĢamayanlara göre anlamlı olarak daha fazladır (p=0,02).
Sonuç: ÇalıĢmamızda depremin yarattığı en önemli sonuç
eğitimin aksamasıdır. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
kampüsündeki öğrencilerde yapılacak kesitsel bir çalıĢma
olağandıĢı durumların uzun dönem etkileri konusunda
daha aydınlatıcı bilgiler verebilir.