E-Satın Alma Niyeti İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Tarafından Pekiştiriliyor Mu? Üniversite Öğrencileri Üzerine Nicel Bir Araştırma
Künye
KÖKER N, KÖSEOĞLU Ö, YAKIN M (2018). E-Satın Alma Niyeti İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Tarafından Pekiştiriliyor Mu? Üniversite Öğrencileri Üzerine Nicel Bir Araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 143 - 162.Özet
Sosyal medyanın popülerliği arttıkça çevrimiçi alışveriş olgusuyla iç içe geçtiği
söylenebilir. Pazarlamacılar çevrimiçi satın almayı özendirmek için sosyal medyayı
tüketicinin başta reklam olmak üzere, çekiliş, yeni ürün tanıtımı, örnek ürün
dağıtımı ve indirim mesajlarına maruz kaldığı bir ortama çevirme eğilimindedirler.
Üstelik sosyal medya tüketicilerin bazen de pazarlamacıların, çevrimiçi alışverişe
yol açabilecek türden ağızdan ağıza mesajlar ürettiği ve çoğalttığı bir merkez
haline gelmiştir. Bu nedenle, söz konusu çalışma sosyal medya kullanımının
e-satın alma niyeti oluşturup oluşturmadığını anlamaya çalışmaktadır. Araştırma
kapsamında üniversite öğrencilerinin e-alışveriş niyeti algılarını ve sosyal medya
kullanım alışkanlarını ölçen bir anket uygulanmıştır. Sonuçlar, internette ve sosyal
medyada daha çok vakit geçiren ve sosyal medya hesaplarını daha sık kontrol eden
kullanıcıların daha fazla e-alışveriş niyeti geliştirdiğini göstermektedir. Bunlara
ek olarak, yeni ürün tanıtımlarını takip eden ve belirli bir markanın hayranı olan
kullanıcıların daha güçlü alışveriş niyetine sahip oldukları gözlenmiştir. Sonuçlar
aynı zamanda, internetten son bir yılda daha çok sayıda ürün/hizmet satın alanların
ve e-alışverişe daha çok para harcayanların, daha güçlü e-satın alma niyetine sahip
olduğunu göstermektedir.