Pandemi döneminde diyalektik davranış terapisi-çevimiçi grup beceri eğitimi etkililiği: Pilot bir çalışma
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2023Yazar
Çolak, Ayşe Beyza İnceAKKUZU, Hüdanur
Karaman,Gülşen
Halıcı, Özlem Yılmaz
Koç, Setenay
Öz, Tuğba
Bilican, Işıl
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Akkuzu, H., Çolak, A. B. İ., Karaman, G., YILMAZ, Ö., Setenay, K. O. Ç., Tuğba, Ö. Z., & Bilican, F. I. (2023). Pandemi döneminde diyalektik davranış terapisi-çevimiçi grup beceri eğitimi etkililiği: Pilot bir çalışma. Klinik Psikoloji Dergisi, 7(1), 41-59.Özet
Diyalektik Davranış Terapisi (DDT), Linehan tarafından sınırda kişilik bozukluğu danışanlar için
geliştirilmiştir. Temelinde davranışçı yaklaşım, Zen Budizmi ve diyalektik felsefe bulunmaktadır.
Bireysel seans, grup beceri eğitimi, telefonla danışmanlık ve konsültasyon ekibi olmak üzere dört
bileşen vardır. DDT grup beceri eğitimi de bilinçli farkındalık, kişilerarası etkililik, sıkıntıya dayanma ve duygu düzenleme becerileri olmak üzere toplamda dört modülden oluşmaktadır.
DDT’nin ve DDT grup beceri eğitiminin etkililiğine dair birçok çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmada ise haftalık DDT grup beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinde pandemi dönemindeki depresyon, kaygı ve stres düzeylerindeki etkililiği incelenmiştir. Ayrıca katılımcılarda duygu düzenleme, bilinçli farkındalık, kişilerarası etkililik becerilerindeki gelişmeler de gözlenmiştir. Çalışmaya 18-24 yaş arasında lisans öğrencisi olan toplamda 17 kadın katılmıştır. Katılımcılara çevrimiçi öz değerlendirme formu gönderilmiş ve telefon görüşmesi ile başvuruda bulunanlara geri bildirim yapılmıştır. Seçilen katılımcılara Sosyodemografik Bilgi Formu, Beş Faktörlü Bilgece Farkındalık Ölçeği-Kısa Form, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form, Kişilerarası Yetkinlik
Ölçeği-Kısa Formu, Depresyon Kaygı Stres Ölçeği, grup beceri eğitimine katılmadan önce, 4. oturumdan sonra ve 8. haftanın sonunda çevrimiçi olarak gönderilmiştir. Sonuçlara göre, DDT grup
beceri eğitiminin depresyon, kaygı ve stres düzeylerinin azalmasında yardımcı olduğu saptanmıştır.
Ayrıca, duygu düzenleme ve kişilerarası etkililik becerilerinde de artış gözlenmiştir.