Hastanelerde süreç yönetimi ve süreç iyileştirme konusunda bir uygulama örneği
Künye
Poyraz, N. (2015). Hastanelerde süreç yönetimi ve süreç iyileştirme konusunda bir uygulama örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Özet
Gelişen teknoloji ve küreselleşmenin etkisiyle oluşan yoğun rekabet ortamı, hastanelerdeki tedarik ve lojistik yönetimini son derece önemli bir hale getirmiş ve kurumları bu konuda yeni stratejiler geliştirip profesyonel bir yönetim oluşturmaya mecbur etmiştir. Önceki yıllarda kamu hastaneleri tek sağlık hizmeti sunucusu konumunda iken gelinen noktada özel sağlık kuruluşlarının devreye girmesiyle bir rekabet ortamı oluşmuştur. Hastanelerin temel görevi olan tedavi hizmetlerinin sürekliliğini sağlayabilmenin yolu, kaynakları doğru yönetmekten geçmektedir. Geliri sosyal güvenlik kurumu ödemeleriyle sınırlı olan kamu hastanelerinin, kaynak yönetimi politikalarını doğru belirleyemediği sürece temel işlevini yerine getirmesi ve bu rekabet ortamı içinde kendine yer bulması mümkün değildir. Hastane giderlerinin, personel, malzeme ve diğer kalemlerden oluştuğu düşünülürse toplam gider grubu içinde malzeme giderlerinin ne kadar önemli bir yer tuttuğu açıkça görülebilir. Söz konusu hizmetin, insan sağlığına yönelik olması sebebiyle herhangi bir kısıtlama politikasından bahsedilmek mümkün değildir. Sağlık hizmeti sunumunda kullanılan malzemelerin düşük maliyetle, yüksek kalitede ve zamanında temin edilebilmesi, kaynakların etkin ve verimli kullanılabilmesi için kurum içerisinde süreç iyileştirme ve geliştirme çalışmaları ile kurum aidiyetini arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmalı, tüm personelin eğitilerek bilinçlendirilmesi sağlanmalıdır. Süreç iyileştirme çalışmaları, bilgi ve malzeme yönetimini merkezde tutarak, kurumu tüm teknolojik gelişmelere adapte edecek uygulamaları içermeli ve sürdürülebilir rekabet avantajını sağlamaya ve koruyabilmeye yönelik olmalıdır. Bu sebeple kurumun stratejisi, yönetim süreçlerinin açıkça belirlenmesi, misyon ve vizyonun oluşturulması, stok yönetiminin sağlanması ve süreçlerde görev alacak alanında uzmanlaşmış personelin doğru bir şekilde konumlandırılarak hizmetlerin aksatılmadan yürütülmesine yönelik olmalıdır. Bu çalışmada süreç yönetimi, hastane süreçleri, malzeme yönetimi konuları kavramsal olarak açıklanmış, bir üniversite hastanesinde tıbbi sarf malzeme yönetim süreçleri, yapılan iyileştirme çalışmaları incelenmiş ve öneriler sunulmuştur.